Przekładnia zębata to mechanizm przenoszący napęd poprzez zazębiające się wzajemnie koła. Te niezastąpione części maszyn są powszechnie wykorzystywane w branży przemysłowej. Jak dokładnie działają i gdzie znajdują zastosowanie?
Przekładnie zębate są zbudowane z dwóch (przekładnia jednostopniowa) lub więcej (przekładnia wielostopniowa) zazębiających się elementów. Jedno z kół pełni rolę napędzającą – nazywamy je kołem czynnym. Drugi element, który odbiera przenoszoną moc, to koło bierne.
Przenoszenie siły odbywa się dzięki tarciu występującemu na styku zębów kół. Aby uzyskać optymalną moc napędu, należy odpowiednio dobrać współpracujące komponenty. Jeżeli powierzchnia zębów i wrębów nie będzie wystarczająco pokryta środkiem smarującym, siła tarcia może być na tyle duża, że koła zębate zaczną samoczynnie hamować, co w większości przypadków jest zjawiskiem niepożądanym.
Przekładnie zębate znajdują zastosowanie w mechanizmach służących do przenoszenia mocy. Branża transportowa chętnie wykorzystuje je do budowy silników i układów sterowania pojazdów, okrętów czy samolotów. Koła zębate mogą przyjmować różne rozmiary. Spotkamy je nie tylko w ogromnych maszynach, ale również niewielkich systemach, na przykład tradycyjnych zegarkach.
Przed wyborem odpowiednich części należy zwrócić uwagę na docelowe zastosowanie przekładni. Materiał stosowany w produkcji elementów oraz metody ich obróbki mają znaczący wpływ na żywotność mechanizmów.
Istnieje wiele rodzajów przekładni zębatych. W zależności od liczby stopni możemy wybierać między przekładniami jednostopniowymi i wielostopniowymi. Główną różnicą jest przełożenie, jakie możemy uzyskać na każdej z nich.
Jedną z cech charakterystycznych kół są zęby, które mogą mieć różny kształt oraz kierunek. Zazębienie może znajdować się na zewnątrz lub wewnątrz koła. Kolejnym sposobem klasyfikacji jest wzajemne usytuowanie osi obrotu. Osie mogą być: równoległe (przekładnia walcowa), przecinające się (przekładnia stożkowa) lub wichrowate prostopadle (przekładnia ślimakowa).
Przekładnie zębate dzielimy też przez wzgląd na rodzaj przenoszonego ruchu. W przekładniach obrotowych działają dwa koła zębate, zaś w przekładniach liniowych koło współpracuje z listwą zębatą. Na podobnej zasadzie działają przekładnie ślimakowe, których mechanizm opiera się na zazębianiu się koła oraz ślimaka, czyli wirnika śrubowego z gwintem trapezowym.
Przemysł technologiczny stale się rozwija, a wraz z nim rośnie zapotrzebowanie na niestandardowe komponenty do zadań specjalnych. Zajmujemy się produkcją części maszyn na podstawie specyfikacji dostarczanej przez klienta. Zapoznaj się z naszą ofertą i skontaktuj się z nami, by poznać więcej szczegółów.
Zachęcamy do sprawdzenia innych produktów: