Przekładnia ślimakowa to prosty system napędowy. Stosuje się ją do przeniesienia mocy lub uzyskania większego momentu obrotowego na wale czynnym. Jak jest zbudowana i co warto wiedzieć przed jej zakupem?
Przekładnia ślimakowa składa się z dwóch elementów: ślimaka w postaci gwintowanego wirnika śrubowego oraz ślimacznicy, czyli koła zębatego z zębami śrubowymi. Przeniesienie mocy jest możliwe dzięki tarciu na miejscu styku obu komponentów. Kąt między osiami wynosi najczęściej 90°. W zależności od zastosowania zarówno ślimaki, jak i ślimacznice mogą służyć do napędzania układu.
Charakterystyczną cechą przekładni ślimakowej jest samohamowność. Oznacza to, że jedyną możliwością przeniesienia napędu jest nadanie ruchu obrotowego ślimakowi. Właściwość ta jest wykorzystywana w wielu mechanizmach, w których zastosowanie przekładni ślimakowej eliminuje potrzebę zastosowania dodatkowego hamulca.
Przełożenie przekładni to stosunek liczby obrotów ślimaka do liczby obrotów ślimacznicy. Informacja ta powinna zostać umieszczona na tabliczce znamionowej przekładni i określona jako parametr "i".
Przełożenie przekładni ślimakowej jest jednym z głównych parametrów użytkowych charakteryzujących przekładnię walcową. Opisuje stosunek prędkości obrotowej koła napędzającego do prędkości obrotowej koła napędzanego. Wartość przełożenia zależy od parametrów geometrycznych kół i jest równa stosunkowi wymiarów średnic podziałowych, wprost proporcjonalnych do liczby zębów.
Przełożenie wynosi 1:1, gdy oba koła przekładni mają tę samą średnicę oraz ilość zębów. Oznacza to, że na jeden obrót koła napędzającego przypada jeden obrót koła napędzanego. Stosunki te mogą mieć inne wartości, w zależności od wielkości i liczby uzębienia obu kół.
Informacja o przełożeniu powinna zostać umieszczona na tabliczce znamionowej przekładni i oznaczona jako parametr "i". Duże przełożenie jest jedną z największych zalet przekładni ślimakowych.
Przekładnie zębate ślimakowe dzielą się najczęściej ze względu na kształt uzębienia:
Podczas wyboru przekładni ślimakowej należy zwrócić uwagę na warunki, w jakich będzie pracować urządzenie. W tym celu trzeba zapoznać się ze wskaźnikiem nazywanym klasą obciążenia:
Im wyższa odporność na obciążenia, tym wyższa cena przekładni ślimakowej.
Przekładnie ślimakowe znajdują powszechne zastosowanie w budowie mechanizmów napędowych maszyn. Znajdziemy je w układach sterowniczych pojazdów, obrabiarkach i podzielnicach. Nowoczesne przekładnie ślimakowe mogą być też używane w produkcji precyzyjnych urządzeń technologicznych.
Chcesz uzyskać więcej informacji dotyczących produkcji przekładni ślimakowych? Skontaktuj się z nami, a chętnie doradzimy Ci wybór najlepszego rozwiązania!
Zachęcamy do sprawdzenia innych produktów: